Els plantejaments del sistema educatiu als inicis de l'Espanya liberal (1833-1857) ¿
Texto completo:
https://dspace.uib.es/xmlui/hand ...Nivel Educativo:
Tipo Documental:
Tesis doctoralEstadísticas:
Ver Estadísticas de usoMetadatos:
Mostrar el registro completo del ítemAutor:
Fecha:
1989Resumen:
S¿estudia la manera en què es consolida la reforma educativa liberal-burgesa a l'Estat espanyol (1833-1857), en la construcció del sistema polític constitucional, i en dues etapes diferenciades: de 1813 a 1845 i de 1845 a 1857. Metodològicament es fa des d¿un estudi històrico-descriptiu que parteix de les fonts. S'analitzen les propostes, plantejaments i idees que sorgeixen en la dinàmica político-educativa, als inicis de la monarquia liberal-burgesa dels borbons. Es contextualitza l'època tenint present una xarxa d'esdeveniments, circumstàncies, canvis i transformacions, que ajuden a comprendre la complexitat de les aportacions educatives del moment, que queda marcat per conflictes històrics que incideixen i influeixen en la construcció del sistema educatiu liberal-moderat en els indrets següents: Madrid, Barcelona i Mallorca, que reaccionen de manera diferent davant les propostes reformistes. Els temes tractats s¿engloben en tres nivells: social, teoria de l'educació i sistema escolar. Es conclou: primer, es pretén impulsar la construcció de l'aparell ideològic i administratiu de la instrucció primària (escoles normals); segon, la vida col·lectiva s¿organitza segons la concepció d'estat-nació i que aquesta incideix en la política educativa; tercer, s¿introdueixen models educatius provinents d'Europa; quart, s'avança en el procés d'uniformització i centralització: es consolida la dualitat escola estatal-escola privada; cinquè, es pretén la generalització de la instrucció primària com a educació popular i s'estructuren els diversos nivells educatius; sisè, es castellanitza l¿escola; setè, es realitzen un gran nombre de propostes educatives; vuitè, proliferen publicacions periòdiques que actuen d¿eines de mentalització i ideologització; novè, els llibres de text d¿instrucció primària abracen des de la religió, les ciències naturals o les matemàtiques fins a la pedagogia; desè, literats de mentalitat moralista o crítica col·laboraren en la ideologització de diverses capes de població; onzè, no es consolida el procés de secularització; dotzè, s¿introdueixen conceptes com el d'educació integral. En general, es constata que el procés d'escolarització és lent i està envoltat d'immobilisme.
S¿estudia la manera en què es consolida la reforma educativa liberal-burgesa a l'Estat espanyol (1833-1857), en la construcció del sistema polític constitucional, i en dues etapes diferenciades: de 1813 a 1845 i de 1845 a 1857. Metodològicament es fa des d¿un estudi històrico-descriptiu que parteix de les fonts. S'analitzen les propostes, plantejaments i idees que sorgeixen en la dinàmica político-educativa, als inicis de la monarquia liberal-burgesa dels borbons. Es contextualitza l'època tenint present una xarxa d'esdeveniments, circumstàncies, canvis i transformacions, que ajuden a comprendre la complexitat de les aportacions educatives del moment, que queda marcat per conflictes històrics que incideixen i influeixen en la construcció del sistema educatiu liberal-moderat en els indrets següents: Madrid, Barcelona i Mallorca, que reaccionen de manera diferent davant les propostes reformistes. Els temes tractats s¿engloben en tres nivells: social, teoria de l'educació i sistema escolar. Es conclou: primer, es pretén impulsar la construcció de l'aparell ideològic i administratiu de la instrucció primària (escoles normals); segon, la vida col·lectiva s¿organitza segons la concepció d'estat-nació i que aquesta incideix en la política educativa; tercer, s¿introdueixen models educatius provinents d'Europa; quart, s'avança en el procés d'uniformització i centralització: es consolida la dualitat escola estatal-escola privada; cinquè, es pretén la generalització de la instrucció primària com a educació popular i s'estructuren els diversos nivells educatius; sisè, es castellanitza l¿escola; setè, es realitzen un gran nombre de propostes educatives; vuitè, proliferen publicacions periòdiques que actuen d¿eines de mentalització i ideologització; novè, els llibres de text d¿instrucció primària abracen des de la religió, les ciències naturals o les matemàtiques fins a la pedagogia; desè, literats de mentalitat moralista o crítica col·laboraren en la ideologització de diverses capes de població; onzè, no es consolida el procés de secularització; dotzè, s¿introdueixen conceptes com el d'educació integral. En general, es constata que el procés d'escolarització és lent i està envoltat d'immobilisme.
Leer menosSe estudia la forma en que se consolida la reforma educativa liberal-burguesa en el Estado español (1833-1857), en la construcción del sistema político constitucional, y en dos etapas diferenciadas: de 1813 a 1845 y de 1845 a 1857. Metodológicamente se realiza desde un estudio histórico-descriptivo que parte de las fuentes. Se analizan las propuestas, planteamientos e ideas que surgen en la dinámica político-educativa, en los inicios de la monarquía liberal-burguesa de los borbones. Se contextualiza la época teniendo presente una red de eventos, circunstancias, cambios y transformaciones, que ayudan a comprender la complejidad de las aportaciones educativas del momento, que queda marcado por conflictos históricos que inciden e influyen en la construcción del sistema educativo liberal-moderado en los siguientes lugares: Madrid, Barcelona y Mallorca, que reaccionan de forma diferente ante las propuestas reformistas. Los temas tratados se engloban a tres niveles: social, teoría de la educación y sistema escolar. Se concluye lo siguiente: primero, se pretende impulsar la construcción del aparato ideológico y administrativo de la instrucción primaria (escuelas normales); segundo, la vida colectiva se organiza según la concepción de estado-nación y que ésta incide en la política educativa; tercero, se introducen modelos educativos provenientes de Europa; cuarto, se avanza en el proceso de uniformización y centralización: se consolida la dualidad escuela estatal-escuela privada; quinto, se pretende la generalización de la instrucción primaria como educación popular y se estructuran los distintos niveles educativos; sexto, se castellaniza la escuela; séptimo, se realizan un gran número de propuestas educativas; octavo, proliferan publicaciones periódicas que actúan de herramientas de mentalización e ideologización; noveno, los libros de texto de instrucción primaria abarcan desde la religión, las ciencias naturales o las matemáticas hasta la pedagogía; décimo, literatos de mentalidad moralista o crítica colaboraron en la ideologización de diversas capas de población; undécimo, no se consolida el proceso de secularización; duodécimo, se introducen conceptos como el de educación integral. Por lo general, se constata que el proceso de escolarización es lento y está rodeado de inmovilismo.
Se estudia la forma en que se consolida la reforma educativa liberal-burguesa en el Estado español (1833-1857), en la construcción del sistema político constitucional, y en dos etapas diferenciadas: de 1813 a 1845 y de 1845 a 1857. Metodológicamente se realiza desde un estudio histórico-descriptivo que parte de las fuentes. Se analizan las propuestas, planteamientos e ideas que surgen en la dinámica político-educativa, en los inicios de la monarquía liberal-burguesa de los borbones. Se contextualiza la época teniendo presente una red de eventos, circunstancias, cambios y transformaciones, que ayudan a comprender la complejidad de las aportaciones educativas del momento, que queda marcado por conflictos históricos que inciden e influyen en la construcción del sistema educativo liberal-moderado en los siguientes lugares: Madrid, Barcelona y Mallorca, que reaccionan de forma diferente ante las propuestas reformistas. Los temas tratados se engloban a tres niveles: social, teoría de la educación y sistema escolar. Se concluye lo siguiente: primero, se pretende impulsar la construcción del aparato ideológico y administrativo de la instrucción primaria (escuelas normales); segundo, la vida colectiva se organiza según la concepción de estado-nación y que ésta incide en la política educativa; tercero, se introducen modelos educativos provenientes de Europa; cuarto, se avanza en el proceso de uniformización y centralización: se consolida la dualidad escuela estatal-escuela privada; quinto, se pretende la generalización de la instrucción primaria como educación popular y se estructuran los distintos niveles educativos; sexto, se castellaniza la escuela; séptimo, se realizan un gran número de propuestas educativas; octavo, proliferan publicaciones periódicas que actúan de herramientas de mentalización e ideologización; noveno, los libros de texto de instrucción primaria abarcan desde la religión, las ciencias naturales o las matemáticas hasta la pedagogía; décimo, literatos de mentalidad moralista o crítica colaboraron en la ideologización de diversas capas de población; undécimo, no se consolida el proceso de secularización; duodécimo, se introducen conceptos como el de educación integral. Por lo general, se constata que el proceso de escolarización es lento y está rodeado de inmovilismo.
Leer menos